Var fjärde spelare i SDHL ska vara proffs om fem år

Av:

Publicerad:
”Den nya spelplanen” är svenska damhockeyligans nya plattform som ska öka intäkterna till svensk damhockey.
Foto: PÄR BÄCKSTRÖM / BILDBYRÅN
”Den nya spelplanen” är svenska damhockeyligans nya plattform som ska öka intäkterna till svensk damhockey.

Ett hockeyproffs i SHL tjänar lika mycket som ett helt lag i SDHL – varje månad.

Nu sätter den svenska damhockeyligan ner foten.

Målet är att var fjärde spelare i SDHL ska vara proffs om fem år.

Ett kvinnligt hockeyproffs i SDHL tjänar i genomsnitt 5 500 kronor i månaden. Ett manligt hockeyproffs i SHL tjänar i genomsnitt 121 000 kronor i månaden – alltså ungefär lika mycket som ett helt lag i Sveriges högsta damhockeyliga.

Det visar en kartläggning som Sico, Svenska Ishockeys centralorganisation, och Unionen gjorde tidigare i år.

Om definitionen av proffs är att en spelare ska kunna livnära sig på sin idrott, får Sveriges bästa hockeyspelare på damsidan avsäga sig proffsepitetet. I princip alla måste ha ytterligare ett jobb för att få ihop ekonomin.

– Många kvinnliga hockeyspelare tvingas sluta på för att satsa på ett betalt yrke, säger Angelica Lindeberg som är kommersiell chef för SDHL.

Var fjärde ska vara proffs

För att förändra förutsättningarna intar nu SDHL rollen som opinionsbildare. Ligan vill gå i bräschen för jämställdhetsarbete och locka till sig etablerade företag med samma ambition.

Det stora målet är dock att var fjärde spelare i SDHL om fem år ska kunna titulera sig som proffs – och därmed slippa jobba vid sidan av hockeyn.

– Mycket fokus har legat på att jämföra herr- och damhockey i stället för att utgå från damernas behov. Vi måste tänka i helt andra banor och inte kopiera herrarnas sponsringsupplägg som vilar tungt på både exponering och publiksiffror.

Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN
Angelica Lindeberg som är kommersiell chef för SDHL.

”Blir politiskt”

I stället för att locka företag med en reklamplats på jumbotronen kommer SDHL nu att erbjuda dem ett sätt att stärka sitt varumärke inom jämställdhet och bli en del av en stor förändringsresa.

Den ny satsningen är ännu i sin linda. Trots det har flera företag redan hört av sig.

– Vi vill sätta på oss ledartröjan och driva opinion i frågor om jämlikhet. Då blir det alltid politiskt till viss del, säger Angelica Lindeberg.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Sportbladet – SHL

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om SHL ishockey: Avslöjandena, åsikterna, profilporträtten, djupanalyserna och listorna!