Supporterhuset vill fortsätta växa: ”Plattform för supportrar i alla åldrar”

av

MALMÖ. Sedan 2015 har föreningen Supporterhuset funnits på Södra Förstadsgatan. Målet med verksamheten är att stärka supporterkulturen kring Malmö FF.

– Även de som inte har ett stort MFF-intresse skulle antagligen få ett bredare och djupare intresse av att besöka Supporterhuset ibland. Eller rent av engagera sig i föreningen. Supporterskapet kan vara så mycket mer än bara själva fotbollen eller att gå på match, säger Christian Bruun, ordförande i Supporterhuset.

1 av 5 | Foto: Simon Pålsson
Mikael Jönsson, verksamhetsansvarig.

Ett stenkast från Möllevångstorget, på Södra Förstadsgatan, har föreningen Supporterhuset sin lokal i Malmö. Lokalen är öppen de flesta dagarna i veckan och fungerar då som café, butik och flaggverkstad. Men allra främst är Supporterhuset en mötesplats för mer eller mindre engagerade supportrar som har Malmö FF som sitt lag.

– Jag tror att många som kommer in här ser det som en butik först, men får man ett par minuter med dem kan man berätta vilka vi är, vad vi gör och vad vårt mål är. Då är det tydligt. Då förstår folk snabbt att det här är en plattform för supportrar i alla åldrar, säger verksamhetsansvarige Mikael Jönsson.

– Vi vill värna det positiva supporterskapet och främja engagemanget för Malmö FF. Engagemang kan se ut på så många olika sätt. Det är precis vad vi vill.

Supporterhuset bildades redan 2014

Supporterhuset drivs i dag som en ideell förening och bildades 2014. Då hade flera engagerade supportrar länge fört en dialog med Malmö FF om att starta upp en verksamhet som påminde om den som redan fanns runt flera klubbar i Tyskland. Inom tysk fotboll har flera klubbar en "Fan Laden", som blivit ett sätt för fotbollsklubbar och kommuner att gemensamt attrahera inte minst unga supportrar till ett positivt sammanhang.

Med hjälp av ett ekonomiskt startbidrag från Malmö FF kunde föreningen Supporterhuset bildas och skaffa en lokal i centrala Malmö.

Efter otaliga ideella timmars renovering slogs portarna upp för medlemmar att besöka lokalen för att köpa kläder, sy en flagga eller träffa andra supportrar.

– Det finns fina synergier till MFF. Jag tror att vi bidrar till att supporterkulturen växer. Det vinner Malmö FF på i längden. Det blir ett större engagemang, som kan vara allt från klistermärken och flaggor till föreläsningar och gemenskap. Det blir ett fördjupat intresse av allt engagemang. Det är jag övertygad om, säger Christian Bruun, ordförande i föreningen Supporterhuset.

– Även de som inte har ett stort MFF-intresse skulle antagligen få ett bredare och djupare intresse av att besöka Supporterhuset ibland. Eller rent av engagera sig i föreningen. Supporterskapet kan vara så mycket mer än bara själva fotbollen eller att gå på match.

Café och sticklingsbyte visar på bredden i verksamheten

Målsättningen med Supporterhuset är att vara en naturlig mötesplats för människor som på ett eller annat sätt har en relation till Malmö FF. Därför har det sedan starten varit viktigt att ha en stor bredd i verksamheten, för att på så sätt tilltala många olika målgrupper.

– Vi har allt från sticklingsbyten till föreläsningar om kaffesorter. Det kan vara att kolla gamla matchtröjor, intervjuer med vår tränare eller att vi sänder Europa League-lottningen för att kunna kolla tillsammans. Det speglar också supporterskapet. Det är knegare, det är någon vd, det är en 13-åring som har symaskin för att sy flaggor hemma i Skurup, det är en 50-åring som varit ordförande i MFF Support. Alla delar samma yta på läktaren. Det är precis samma sak som man gör hos oss. Det är något väldigt fint, berättar Christian Bruun.

– I höst är vi med på Gallerinatten, då ska vi ha en utställning här. Det hade vi förra året också. Vi vill visa att vissa grejer i supporterskapet är konst.

– Många av våra workshops med flaggor eller nybörjarkurser är riktade mot kids. Men våra föreläsningar, ofta på kvällstid, är ofta riktade mot en lite äldre publik. Vi försöker på olika sätt nå olika målgrupper. Därför vill vi också hålla medlemsavgiften låg, säger Mikael Jönsson.

Det mest oväntade inslaget i verksamheten är just sticklingarna som står synligt i fönstret ut mot Södra Förstadsgatan.

– Sticklingsbytet började som ett medlemsevent en kväll. Sen lämnade någon sticklingarna som blev över i fönstret. Flera dagar på rad efteråt kom det in folk och frågade. Då sa jag att vi behåller det som en permanent installation i fönstret. Nu lever den sitt eget liv. Folk kommer in och tar, lämnar och börjar snacka. Vi kan presentera föreningen, få någon att bli medlem, sälja en tröja eller fika. Det är en så sjukt bra idé som jag aldrig hade kunnat tänka på och som föddes ur ett medlemsengagemang.

1 av 6
Flaggverkstaden finns på nedervåningen.

Sedan starten har föreningen haft en person heltidsanställd i rollen som verksamhetsansvarig.

När Mikael Jönsson, som har en bakgrund inom restaurangbranschen, tog över rollen vid årsskiftet breddade Supporterhuset sin kompetens och kunde även komplettera verksamheten med ett mer omfattande café. Nu säljer man fika, lättare lunch och dricka.

– Min pitch när jag sökte jobbet var att jag kunde få igång caféverksamheten. Då får vi en naturlig mötesplats när folk kommer hit för att ta en lunch och sedan sitter ner, pratar och få en fot in i verksamheten.

I somras hade Supporterhuset, på uppdrag från Malmö Stad, också ansvaret för en foodtruck på Urban Beach, som låg vid T-bryggan på Riberborgstrand.

– Det var lyckat på alla sätt. Maten var uppskattad, föreningen tjänade pengar och på slutet började folk fatta att vi sålde någonting annat än det vanliga, hamburgare och korv. Det var wraps, sallader och smoothies. Jag hoppas att vi får göra det igen nästa år, berättar Christian Bruun.

Supporterhuset är en del av Communites That Care

Sedan 2018 har Malmö stad arbetat med ett styrsystemet Communites That Care, för att långsiktigt och systematiskt arbeta med socialt preventionsarbete. Ambitionen är att skapa goda uppväxtvillkor för barn och unga. Supporterhuset är en del av projektet och representeras av verksamhetsansvarig Mikael Jönsson.

– Vi är en del av en grupp som sitter och tar fram ramarna för hur man kan göra närområdet tryggare för barn som växer upp. Vi på Supporterhuset har en verksamhet som är öppen och tillgänglig på kvällarna med en tydlig möjlighet att uttrycka sin kreativitet genom supporterskapet. Det gör att vi har ett intressant perspektiv att komma med, berättar han.

– Jag ser det som en självklar grej, det är Supporterhuset grundtanke. Vi ska vara i närområdet och vi ska vara involverade i sociala insatser. Det här är ett utmärkt tillfälle. Det är samverkan med andra aktörerna för att hitta delar som vi kan samarbete inom för att nå ut till ungdomar. Det är väldigt spännande.

”Supporterskap handlar inte bara om fotbollen”

Med en heltidsanställd verksamhetsansvarig och en lokal i centrala Malmö är det tufft att få ekonomin att gå ihop. Ordförande Christian Bruun hymlar inte med att det är en tuff ekonomisk utmaning.

– Det landar ofta i den ekonomiska biten när vi vill göra någonting nytt, vi kan helt enkelt inte göra alla saker vi tycker är spännande. Vi måste få budgeten att gå ihop. Det gör vi främst genom försäljning av våra kläder. Men vi försöker hitta fler sponsorer och företagsmedlemmar.

– Men det är som i alla andra företag, man måste inse sina begränsningar. Skillnaden mot att driva företag är att man är extra försiktig när man är förtroendevald. Man vill ta försiktiga steg och testa för att verkligen försöka se hur man göra saker bäst.

Det mest effektiva sättet att hålla ner kostnaderna är att få medlemmarna att engagera sig ideellt i föreningen.

Förutom styrelsen bygger organisationen på ett antal utskott där medlemmar engagerar sig inom sitt intresseområde. På ett ungefär är man ett femtiotal väldigt engagerade medlemmar som sitter i olika utskott.

Både Christian Bruun och Mikael Jönsson menar att det är den positiva responsen från medlemmar och besökare som gör det värt allt slit.

– På senaste lovet var det en kille som var här varje dag med sin mormor. Han höll på med ett sjukt flaggprojekt och blev helt hooked. Det är mycket det allt handlar om. Få folk att förstå att supporterskap inte hundra procent handlar om fotbollen eller att se matchen för att sedan gå hem igen. Det är så mycket annat. Där vet jag att vi fyller en jätteviktig funktion, avslutar Christian Bruun.