”Det skulle få mig att se ut som en idiot”

Av:

Publicerad:
Georg Russell.
Foto: Peter Fox / Getty Images Europe
Georg Russell.

Pierre Gasly vann överraskande Italiens GP .

Det kan förändra F1:s framtida upplägg.

Sportchefen Ross Brawn förespråkar ett kvallopp i omvänd startordning.

Förslaget anns redan i våras, men eftersom reglerna säger att samtliga team måste vara överens skrotades idén sedan Mercedes vägrat att gå med på den.

Men efter AlphaTauris första seger sedan 2008 tar F1:s sportchef Ross Brawn upp förslaget igen.

– Under de kommande månaderna kommer vi och FIA (internationella bilsportförbundet) att arbeta fram ett förslag som vi ska diskutera med teamen inför 2021, skriver F1:s spoerchef i sin kolumn hos Forrmula1.com.

– Vi tror att detta race visade vilken spänning ett blandat startfält kan ge oss. I och med att teamen kommer att köra med samma bilar även nästa år kommer fansen att kunna få uppliva liknande dramatik som de fick göra den gångna helgen.

”Skulle se ut som en idiot”

Italiens GP blev en mycket dramatisk tillställning med en överraskande segrare sedan Valtteri Bottas, Mercedes, misslyckats i starten, hans kollega Lewis Hamilton dragit på sig en bestraffning vilket gjorde att han tvingades köra sig upp genom fältet och sedan Red Bulls Max Verstappen och båda bilarna från Ferrari brutit loppet.

Brawns tanke med ett kvallopp är att bilarna skulle starta i omvänd startordning jämfört med mästerskapstabellen, vilket skulle kunna öppna för dramatik under kvalet och en variation på bilarna som står i första startled under söndagens lopp.

– Vi ska utvärdera det nya formatet med målsättningen att förbättra showen, samtidigt som vi behåller sportens DNA, hävdar Brawn.

Förslaget skulle betyda att Williams, som har fältets långsammaste bil, skulle starta först i kvalracen.

– Det skulle får mig att se ut som en idiot, säger Georg Russell till motorsporttotal.com.

Även om förslaget inte gick igenom 2020 finns möjligheten 2021, detta sedan F1 infört ett nytt avtal som gör att det inte längre krävsatt samtliga team är överens utan att det räcker med en ”supermajoritet” på 28 röster. F1 har tio röster, FIA tio och teamen en röst var, vilket gör att förslaget kan införas från och med nästa säsong, även om två team röstar emot det.

Foto: Mark Thompson / Getty Images Europe
Pierre Gasly.

Annas Motor - veckans snackisar 12.9 2020

Pole position

Pierre Gasly

Efter förra helgens överraskande seger på Monza längtar F1 efter nya skrällar. Vad kan hända under helgens premiär på Mugello?

2) Felix Rosenqvist

För ett år sedan slogs han om segern på Mid-Ohio. I helgen är det dubbla race för Rosenqvist och Ericsson och efter flera ovalrace är de tillbaka på en traditionell racerbana. Det bör passa dem båda.

3) Sebastian Vettel

Den förre världsmästaren kör för Aston Martin nästa år. Han ersätter Sergio Perez.

4) Valentino Rossi

Han hävdar att han inte lägger ner karriären, det lär betyda att han kör motoGP för Johan Stigefeldts team Petronas-Yamaha 2021. I helgen kör mästerskapet på Misano.

5) Fredrik Lindgren

Ytterligare en stark insats och en pallplats av svensken när säsongens tredje VM-deltävling avgjordes i Polen. I kväll är det dags för den fjärde.

6) Jimmie Johnson

Han är stjärna i NASCAR, men 2021 växlar han fokus och kör IndyCar för Chip Ganassi Racing. Det som återstår är att hitta en huvudsponsor. Frågan är vad det betyder för svenskarna Ericsson och Rosenqvist som nu befinner sig i teamet?

7) Oliver Solberg

En lysande insats i Estlands VM-rally, där han vann WRC3 och slutade nia totalt, gjorde honom till en av de yngsta poängplockarna i WRCs historia.

8) Maciej Janowski

Dackarna har värvat VM-ledaren till SM-slutspelet i speedway.

9) Lewis Hamilton

VM-dominanten i F1 har grundat ett eget team. I nystartade Extreme E. Namnet? X44 såklart.

10) Thed Björk

Sex tävlingshelger under nio veckor. Det är en mycket intensiv säsong för WTCR som startar i Belgien den här helgen.

Motorstopp

Novemberkåsan

Den stentuffa endurotävlingen skulle ha arrangerats i Gävle, men skjuts upp ett år. Anledningen är att arrangören inte kan garantera att evenemanget blir publikfritt.

Publicerad:

LÄS VIDARE