Kvinnliga racerförare blir historiska i Le Mans 24-timmarslopp

Av:

Publicerad:
Tatiana Calderón, Beitske Visser och Sophia Flörsch skriver historia när de för första gången ställer upp i Le Mans 24-timmarslopp med ett team bestående enbart av kvinnor.
Foto: Francois Flamand / DPPI Media
Tatiana Calderón, Beitske Visser och Sophia Flörsch skriver historia när de för första gången ställer upp i Le Mans 24-timmarslopp med ett team bestående enbart av kvinnor.

LeMans 24-timmarslopp har flyttats till september – men årets lopp skriver historia på fler sätt än så.

För första gången kör ett team med enbart kvinnor i LMP2.

– Det finns ingenting som hindrar oss från att vara lika snabba som killarna, säger Tatiana Calderón.

Colombianskan med erfarenhet från Formel 3, Formel 2 och som utvecklingsförare hos Alfa Romeos F1-team ställer upp tillsammans med Beitske Visser, Nederländerna och Sophia Flörsch, Tyskland i klassen Le Mans Prototype 2 (LMP2).

Det har aldrig hänt tidigare.

– Detta är ett race som de första förarna drömmer om att köra, det var på min lista också, men jag trodde aldrig att chansen skulle komma redan nu och jag är oerhört tacksam, säger Tatiana Calderón till Sportbladet.

Klassiska LeMans är det största enskilda bilsportevenemanget i världen jämte Indy 500. Det har avgjorts sedan 1923 och tre förare turas om att köra en sportvagn i 24 timmar, så många varv som möjligt på Circuit de la Sarthe som ligger utanför LeMans i Frankrike.

Foto: Xavi Bonilla / DPPI Media

Två team med enbart tjejer

I år avgörs den 88:e upplagan av tävlingen och för första gången sedan 1970-talet är det inte bara ett utan två kvinnliga team som deltar i tävlingen.

– Som team är målsättningen att vi tar oss i mål, detta är ett av de största utmaningarna som finns inom racingvärlden och vi är tre rookies, säger Tatiana Calderón.

– Vi vill ta oss i mål. Självklart vill vi göra det på en så bra placering som möjligt och vi är fokuserade på att leverera det jobb som teamet förväntar sig av oss.

”Styrkan har ingen betydelse”

Ett normalt år avgörs tävlingen i juni, men på grund av den rådande pandemin har tävlingen flyttats fram till september vilket ger förarna helt andra förutsättningar. Temperaturerna är kallare, risken för regn större och det är fler timmars mörkerkörning än normalt.

– Det är inte bara kallare och mörkare utan även schemat inför loppet är annorlunda, som rookie har vi nu färre timmars körtid på banan, det är kval och race på samma dag vilket gör att vi lär oss banan och sedan är det dags för kval.

– Lägg där till att man delar tiden i bilen med två förare till. Vi får väl tolv varv innan kvalet.

Ett tjejteam mot 23 team med grabbar i er klass. Finns det någon skillnad mellan kvinnliga och manliga förare?

– Det är stora skillnader i sättet vi tänker på, hur vi kör, vår fysik, men det finns ingenting som hindrar oss från att vara lika snabba som killarna. I LMP2 har vi servostyrning så styrkan har ingen som helst betydelse. Dessutom finns det studier som visar att tjejer hanterar G-krafterna bättre och är uthålligare än killar, säger Tatiana Calderón.

– Framförallt handlar det om att vi måste förändra sättet som omvärlden uppfattar oss. Jag önskar verkligen att den frågan inte ens skulle existera utan att vi kunde prata om racerförare oavsett kön.

Publicerad:

LÄS VIDARE