Många tjuvåker med UL

Av:

Publicerad:
Uppdaterad:

UL tappar över 1 miljon kronor om dagen i intäkter.

Men en inkomstkälla växer.

Kontrollanterna behöver inte leta länge efter personer som tjuvåker.

”Gratis är inte gott”, står att läsa på UL-bussarna.
Foto: Adelina Storkaas
”Gratis är inte gott”, står att läsa på UL-bussarna.

Till skillnad från SL i Stockholm och Skånetrafiken i söder pausade UL aldrig kontrollanternas arbetsuppgifter på grund av smittrisken.

Och det har gett extra klirr i kassan.

– Väldigt många som de kontrollerar har inte någon biljett, säger Helena Klange, presschef för UL.

Många tjuvåker

Bara fyra av tio resenärer betalar för sig nu när det inte längre är möjligt att kliva på bussen där chauffören sitter, enligt UL:s beräkningar. Bolaget har tappat 63 procent i biljettintäkter i juni jämfört med samma månad i fjol. I maj var tappet ännu större och bolaget uppskattar att det går back 1,5 miljoner kronor om dagen.

– Om det fortsätter så här kommer det att bli reducerad trafik. Just nu har vi varken höjda priser eller minskad trafik, men det är det som riskerar att bli resultatet, säger Klange.

Foto: Läsarbild/Liselotte Johnsson
Så här kan det se ut på stadsbussarna.

Åk inte i onödan

Hon uppmanar samtidigt resenärer som inte behöver åka kollektivt att låta bli.

– Om det är mycket folk på bussen så kanske man tycker att det är vårt fel, men det kanske är de som är på bussen som inte borde vara där. Det känns verkligen som om folk har slutat lyssna på myndigheternas råd. Det finns ingen skillnad på Folkhälsomyndighetens råd i dag och i mars gällande att man inte ska åka om man inte måste.

– Vi får en väldig massa mejl och telefonsamtal från arga resenärer som jobbar på just sjukhusen eller äldreboenden som står och trängs på bussarna. Då skyller man på oss av naturliga skäl.

UL drog in flera avgångar i början av pandemin på grund av sjukskrivningar men har under den senaste tiden återgått till den ursprungliga tidtabellen, med förstärkning på en del linjer. Det har dock fortfarande varit trångt på en del linjer, luftigt på andra.

Foto: UL
”Det är i stort sett 60 procent fler som åker än som betalar”, säger Helena Klange, presschef för UL.
Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN