Mardrömsprognosen: Gör miljardförlust

Av:

Publicerad:
Linus Eriksson, trafikdirektör.
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Linus Eriksson, trafikdirektör.

Höjd skatt eller högre biljettpriser.

Efter Skånetrafikens mardrömsprognos är det alternativen om de inte lyckas sänka sina kostnader och få fler bidrag av staten.

– Vi hoppas att vi inte kommer dit, säger Linus Eriksson, trafikdirektör hos Skånetrafiken.

Resandet hos Skånetrafiken har mer än halverats under coronakrisen. Med det har också intäkterna störtdykt. I april var biljettförsäljningen 60 procent sämre än motsvarande månad i fjol.

I kronor innebär det att intäkterna från försäljning var 211 miljoner kronor lägre under årets fyra första månader 2020 jämfört med samma period 2019. Den prognos som Skånetrafiken nu gjort för hela året visat på att årets intäkter från försäljning kommer landa på cirka en miljard kronor under budget.

– Utmaningen är att vi har mindre pengar att röra oss med, behöver dra ner på utbudet men inte ha så mycket trängsel ombord. Det är den balansgången vi har, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Danmark påverkar stort

Att Danmark stängt gränsen för dem som inte arbetar i landet är någonting han menar gjort att Skånetrafiken drabbats extra hårt, då en stor del av resandet sker över sundet.

Trots att Skånetrafiken hittills dragit ner 10–20 procent på sin trafik råder det fortfarande ett kraftigt överutbud.

– Det är mycket tomma bussar och tåg. Det är inte heller försvarbart att vi ska köra tomma fordon. Vi ska köra för dem som vi måste och de som behöver åka. Därför prioriterar vi peaktid och arbetspendling, säger Linus Eriksson.

Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Med få passagerare har intäkterna rasat.

Uppåt först i höst

Prognosen att intäkterna från försäljning kommer landa en miljard kronor under budgeten är gjord utifrån att Skånetrafiken tror att det kommer dröja innan resandet ökar.

– Vi tror egentligen att det är först efter sommaren som man successivt börjar komma tillbaka till kollektivtrafiken.

Även om en viss återhämtning beräknas kunna göras i höst är Skånetrafiken medvetna om att försäljningstappet kommer vara kraftigt vid årets slut.

I dagarna meddelade regeringen att ett stödpaket på tre miljarder kronor kommer ges till landets kollektivtrafik. Någonting som lindrar den ekonomiska smällen för Skånetrafiken, även om det långtifrån räcker sett till prognosen.

Får hundratals miljoner

– Vi uppskattar att vi får 10–15 procent. Det är så stor andel av den sammanlagda försäljningen vi har i Sverige. Då får vi 300–400 miljoner kronor. Men vi har en prognos på en miljard så det räcker bara nånstans till mitten av juni, sen är det slut. Det tillskottet behöver följas upp av ytterligare ett tillskott i höst.

Samtidigt som krispaket sätts in ser Skånetrafiken över kostnaderna genom att dra ner på sitt utbud. På längre sikt kan det dock bli fler konsekvenser. Skånetrafiken är en del av Region Skåne och får hälften av sina intäkter via biljettintäkter medan den andra halvan är skattepengar.

– När en stor andel av biljettintäkterna är borta är det klart att det långsiktigt påverkar skåningen. Antingen får man ha högre biljettpriser eller höja skatten för att finansiera det här. Men vi hoppas att vi inte kommer dit. Utan vi drar ner trafiken för att sänka kostnaderna och hoppas på ytterligare bidrag från staten.

ANNONS

Storsäljare

Malmö

Köp en deal, spara upp till 90%

Publicerad:

LÄS VIDARE