Förklaringen bakom de svartvita bilderna

#Challengeaccepted sprids på Instagram

Av:

Publicerad:
Flera kända profiler deltar i ”utmaningen”.
Foto: TT/Instagram
Flera kända profiler deltar i ”utmaningen”.

Kvinnor lyfter kvinnor i en ny viral trend på Instagram. Svartvita selfies publiceras som en del i en rörelse.

En kartläggning av New York Times visar att ”utmaningen” kan ha börjat i Turkiet.

Svartvita bilder på kvinnor sprids på det sociala nätverket Instagram tillsammans med hashtaggen #challengeaccepted – ”utmaningen accepterad” på svenska.

Trendens ursprung är inte helt uppenbar och den tillhörande hashtaggen gör det knappast tydligare. För det rör sig inte om någon utmaning.

Enligt New York Times kartläggning handlar det om ett sätt för kvinnor att lyfta kvinnor. Genom att publicera en svartvit bild på sig själv och sedan ”utmana” ett par vänner att göra detsamma fylls flödet av miljontals selfies med syfte att främja kvinnokampen.

Taggen startade 2016

Under hashtaggen #challengeaccepted finns över 5,4 miljoner bilder publicerade och under en annan nära besläktad hashtag, #womensupportingwomen – ”kvinnor stöttar kvinnor” på svenska, har över 7,8 miljoner bilder publicerats.

Taggen är inte ny. Redan 2016 användes #challengeaccepted. Men den här gången drog det igång ordentligt för snart två veckor sedan.

En talesperson för Instagram säger att det då var den brasilianska journalisten Ana Paula Padrao som publicerade en svartvit selfie. Men i ett uppmärksammat inlägg på Instagram skriver användaren Beelzeboobz att utmaningen tog sin början i Turkiet för att uppmärksamma det höga antalet kvinnomord i landet. Vidare kritiseras landets kränkningar av mänskliga rättigheter.

”Handlar helt om kvinnokamp”

Enligt pr- och influencerexperten Cristine Abram kan det ha varit kongressledamoten Alexandria Ocasio Cortez som fick ”utmaningen” att ta fart. Hon har nyligen berättat om en annan ledamots sexistiska beteende.

– Det var gnistan som väckte utmaningen igen. Det handlar helt om kvinnokamp. Den här hashtaggen fanns redan för att uppmärksamma andra frågor. Genom att använda taggen fick man stor spridning eftersom algoritmen redan kände till den, säger Cristine Abram till New York Times.

Otydligheten kritiseras

Eftersom inläggen ofta bara innehåller själva hashtaggen kan det vara svårt att uppfatta syftet. Brooke Hammerling, som driver tech-kommunikationsbyrån The New New Thing, har uppmärksammat otydligheten.

– Jag vet inte vad det står för. Så gott som alla jag känner har deltagit i utmaningen. Mina vänner och folk jag älskar. Jag är helt för att kvinnor stöttar kvinnor och jag är tacksam för de kvinnor som nominerat mig men jag förstår inte hur en svartvit fåfäng selfie främjar det. Om vi skulle publicera bilder på kvinnor som inspirerar oss så hade det legat mer i linje med den här utmaningens syfte, säger Brooke Hammerling till New York Times.

Publicerad:

LÄS VIDARE