Flera tidningar klandras av PON för MeToo-artiklar

NYHETER

Flera tidningar klandras för artiklar skrivna i samband med #metoo-rörelsen förra hösten.

Bland annat klandrar Pressens opinionsnämnd tidningen Resumé för att ha exponerat Fredrik Virtanen i ett nedsättande sammanhang.

Även Aftonbladet klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed i artiklar om en chef inom musikindustrin.

Tidningen Resumé klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed genom en artikel där Fredrik Virtanen namnges på ett sätt som skadar honom. Artikeln handlade om varför Cissi Wallin outat Virtanen och hennes anklagelserna mot honom på Instagram.

När en namnpublicering sker och den utpekade kan drabbas negativt är det av stor be­tydelse att tidningen är återhållsam och ansvarsfull vid publiceringen. En grundläggan­de förutsättning för att en publicering ska vara förenlig med god publicistisk sed är att det finns belägg för uppgifterna”, skriver Pressens opinionsnämnd i beslutet.

”Svaga belägg för sexuella trakasserier”

Pressens opinionsnämnd klandar även Aftonbladet för att ha brutit mot god publicistik sed i publiceringarna kring en chef inom musikbranschen och menar att beläggen för de påstådda sexuella trakasserierna är svaga.

Nämnden menar att artiklarna som Aftonbladet publicerade 16 och 17 november samt 1 december förra året bryter mot god publicistisk sed eftersom det trots att anmälaren är anonym, är möjligt att peka ut huvudpersonen för en betydande krets. Här kan du läsa beslutet och Aftonbladet svar i sin helhet.

Sökte inte Timell personligen

Tidningen Metro fälls för en artikel om Martin Timell. Där anser nämnden att det är pressetiskt problematiskt att tidningen rapporterar om anklagelser som inte har betydelse för åtalet han då stod inför. Timell har inte heller sökts personligen inför publiceringen.

Sammanfattningsvis har Martin Timell åtalats för ett allvarligt brott, vilket med­för att han får acceptera att bli namngiven när tidningen rapporterar om det. Han behöver emellertid inte tåla att tidningen redovisar en annan anklagelse som innehåller uppgifter av integritetskänslig karaktär och där beläggen för påståen­det är svagt. Särskilt inte när det saknar betydelse för rapporteringen kring åtalet. För detta bör tidningen klandras”, skriver Pressens opinionsnämnd i beslutet.

I juni i år frikändes Timell från åtalet gällande våldtäkt.

Fällningarna är långt ifrån de första som gäller MeToo. Före sommaren klandrades sex tidningar för publiceringar kring #metoo, inklusive Expressen, Svenska Dagbladet och Arbetaren.

ARTIKELN HANDLAR OM

MeToo

Resumé

Metro