Fynd i farleden där Amorella fick grundkänning

Av:

Publicerad:
Uppdaterad:

Finska haverikommissionen har gjort ett viktigt fynd i farleden där Amorella råkade ut för grundkänning.

Nu har finska myndigheter stängt farleden tills vidare.

– Inga båtar får köra där just nu, säger Veli-Pekka Nurmi på haverikommissionen.

Viking Lines färja M/S Amorella som gick på grund i Ålands skärgård har bogserats till reparationsvarvet i Nådendal, Åbo. Där undersöks fartyget nu av finska haverikommissionen.

– Den har hål i botten. Vi har också undersökt farleden och hittat ett fynd som vi nu analyserar. Det är stort hårt föremål som inte ska vara där. Det vi vet är att det inte är huvudorsaken, men kan ha varit en del av förloppet och det ska vi nu utvärdera, säger Veli-Pekka Nurmi på finska haverikommissionen.

Färjan var på väg mot Stockholm.
Foto: Jimmy Wixtröm
Färjan var på väg mot Stockholm.

Myndigheterna stänger farleden

Flera förhör har hållits med besättningen samt personer som kan ha upplysningar om fartyget och olyckan. Utredarna har en teori om vad som orsakat grundkänning.

– Vi tror att vi vet, men undersökningarna är inte färdiga och vi kan inte säga mer om det förrän utredningen är klar, säger Veli-Pekka Nurmi.

Efter att Amorella fick grundkänning tog fartyget in vatten och styrde medvetet mot land och gick på grund. Farleden stängdes omedelbart i samband med räddningsarbetet.

– Det var tillfälligt. Nu när vi meddelat myndigheterna om fyndet vi gjort i farleden har de beslutat att förlänga stängningen. Inga båtar får köra där just nu. Det är viktigt att fyndet nu analyseras för att säkerställa att farleden är säker för trafik, säger han.

Enligt Ålands radio kan fyndet vara ett stenblock som Försvarsmakten upptäckt i utkanten av Apotekarfaret. Det kan ha flyttats av M/S Amorella.

Foto: Jimmy Wixtröm
Dykare undersöker fartyget.

Utredningen klar nästa sommar

Först om en till två månader kan haverikommissionen ge en första presentation av händelseförloppet. Därefter väntar ytterligare analyser. Den färdiga slutrapporten väntas vara klar nästa sommar.

– Vi tar hela tiden små steg framåt. Vi undersöker flera delar, bland annat farleden men även färjan och utrustningen. Vi ska titta på hur fartyget har styrts och om de tekniska systemen ombord fungerade som de skulle, säger han.

Ombord på Amorella fanns 207 passagerare och 74 besättningsmedlemmar. Ingen person kom till skada i samband med olyckan.

2013 råkade samma fartyg ut för en grundkänning på samma ställe. Enligt den utredningsrapporten berodde det på att elektriciteten slagits ut och att fartyget inte gick att styra.

Foto: Jimmy Wixtröm
Publicerad:

LÄS VIDARE