Estonias bogvisir undersökt på nytt

Expert liknar visiret vid en konservöppnare – kan förklara nya hålet

Av:

Publicerad:

Statens haverikommission har undersökt Estonias bogvisir på nytt.

En inspektion genomfördes nyligen vid Muskö örlogsbas.

– Iakttagelserna kommer att ligga till grund för fortsatta analyser, säger Jonas Bäckstrand, chef för Estoniautredningen i Sverige.

Statens haverikommission undersöker just nu de nya uppgifterna om hål i styrbordsidan på Estonia. Som ett led i undersökningen har bogvisiret inspekterats på nytt, enligt handlingar från Försvarsmakten.

Bogvisiret förvaras på Muskö örlogsbas.

Chefen för Estoniautredningen i Sverige, Jonas Bäckstrand vid Statens haverikommission, bekräftar att en inspektion genomfördes den 12 november.

– Vid besöket deltog personal från Estlands och Sveriges haverikommissioner samt därtill knutna experter. Finlands haverikommission deltog inte i besöket med anledning av de coronarestriktioner som gäller i Finland, säger Jonas Bäckstrand.

M/S Estonias bogvisir, placerat på Muskö Örlogsbas.
Foto: Anneli Karlsson / Sjöhistoriska museet
M/S Estonias bogvisir, placerat på Muskö Örlogsbas.
Foto: Pontus Lundahl / TT
Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör vid Statens Haverikommission.

Gav inspektionen något?

– Ja. Ingen av oss som arbetar med den nu pågående granskningen har varit involverad i de tidigare utredningarna som rör Estonias förlisning. En del av vårt arbete handlar om att vi behöver sätta oss in i det tidigare utredningsmaterialet. Att inspektera bogvisiret är en självklar del av detta. Iakttagelserna kommer att ligga till grund för fortsatta analyser.

Teorin: visiret rev upp hålet

Estoniakatastrofen orsakades enligt haveriutredningen 1997 av att fartygets bogvisir bröts upp och lossnade, detta på grund av kraftiga vågslag mot visiret. En av de tekniska experterna som var med under den utredningen, Klaus Rahka, har nyligen publicerat en rapport om de nya uppgifterna.

”Det ser ut som att en stor konservöppnare har gått in och bänt upp hålet”, skriver han i rapporten. Han visar sedan med hjälp av bilder att Estonias bogvisir har utstickande delar som enligt honom har egenskaper som en konservöppnare.

Rahkas slutsats är att bogvisiret föll av, ramlade i vattnet och rev upp hålet i skrovet när fartyget passerade. Visiret kunde enligt honom ha legat kvar i vattnet ett litet tag på grund av luftfickor.

Rapporten har skickats till Statens haverikommission, men myndigheten vill inte kommentera innehållet.

Foto: DPLAY
Skadan är belägen en tredjedel akteröver på Estonias styrbordssida och sträcker sig både över och under vattenlinjen. Här åskådliggjord i en grafik.
Foto: Anders Wiklund / TT
Bärgningsfartyget Ugland står intill kajen i Hangö, Finland, 19 november 1994, efter att ha bärgat M/S Estonias bogvisir.

Har kontaktat expertföretag

Handlingar från haverikommissionen visar också att två företag som utför avancerade undersökningar av förlista fartyg har kontaktats. Aftonbladet har pratat med representanter från båda företagen. De bekräftar att haverikommissionen visat intresse för deras metoder men understryker att det inte tagits några beslut om vidare undersökningar.

– Det var mer en inledande koll om vad vår metod innebär, säger Ingemar Lundgren, vd på Ocean Discovery, ett av företagen.

Granskade råmaterial från dokumentären

Dagen efter inspektionen av bogvisiret granskade haverikommissionerna råmaterialet från den nya Estoniadokumentären, något som Aftonbladet tidigare har berättat om. Varken de svenska eller estniska myndigheterna vill kommentera materialet.

– Det var intressant men jag vill inte dra några slutsatser ännu, säger Jens Haug, chef haveriutredningsmyndigheten i Estland.

Jonas Bäckstrand:

– Vi har fått möjlighet att titta på det och det uppskattar vi, men någon analys av det resultatet kan jag inte kommentera just nu.

Foto: ARKIVBILD
M/S Estonia.
Aftonbladets extraupplaga efter katastrofen.


Publicerad:

LÄS VIDARE