Onödig uppföljare med mer stil än substans

Så bra är ”The new pope” med Jude Law och John Malkovich

Av:

Publicerad:
Jude Law och John Malkovich i ”The new pope”.
Foto: Sky Atlantic/HBO/Canal+.
Jude Law och John Malkovich i ”The new pope”.

TV-RECENSION Häftiga ”The young pope” har fått en betydligt tråkigare uppföljare.


The new pope

C More
Del 1-4
Av Paolo Sorrentino, med bl a Jude Law, John Malkovich, Silvio Orlando, Cécile de France, Javier Cámara och Ludivine Sagnier.


DRAMA 2016 kom Paolo Sorrentinos urtjusiga och udda, humoristiska och Fellini-inspirerat surrealistiska ”The young pope”, om maktmissbruk, intrigerande och identitetskris i Vatikanen, med Jude Law i huvudrollen som den nyvalda påven Pius XIII. En bara 47 år gammal, konservativ, omedgörlig, oberäknelig och slug amerikan.
Han var en stark och karismatisk centralfigur i en serie vars katolska kitsch och många excentriciteter känns betydligt tommare utan honom, i den här i grund och botten helt onödiga fortsättningen.
Pius XIII är visserligen fortfarande med, men han ligger i koma i timtal, medan vi får följa hur den machiavelliske kardinalen och statssekreteraren Angelo Voiello (Silvio Orlando) och de andra viktiga spelarna i den avancerade herrklubben i Vatikanen (som bitvis för tankarna till maffiafilmer) söker efter en lämplig ersättare, och efter vad som känns som en evighet landar i John Brannox. En flamboyant brittisk aristokrat med kill-eyeliner.
Brannox, som tar påvenamnet John Paul III, spelas av den oefterhärmlige John Malkovich, men inte ens han lyckas göra honom i närheten av lika spännande som den mer dynamiske Pius, vars stora skugga vilar över säsongens första hälft, trots att han alltså ligger medvetslös.

Man väntar verkligen på att han ska vakna.
Rent estetiskt är ”The new pope”, precis som sin föregångare, helt makalös. Luca Bigazzis foto är en dröm, förtjusande egendomliga scener är minutiöst arrangerade i praktfulla miljöer, och sekulär popmusik, gärna elektronisk, används på fiffigt sätt för att förstärka den allmänt bisarra känslan.
Men medan stilen är densamma, saknas substansen.
Visst finns det gott om pärlor i den välskrivna, luriga och ofta roliga dialogen, men storyn är på det stora hela tämligen tunn. Teman som girighet, sex, tro, hyckleri och korruption guppar mest förbi på ytan, och handlingen trampar vatten under långa perioder. Färre avsnitt hade förmodligen varit bättre.
Marilyn Manson dyker upp i ett omskrivet men rätt poänglöst inhopp, och en kavalkad av nakna bröst används som dekorativ stoppning i en serie som, precis som katolska kyrkan, har en patetisk kvinnosyn.

Det var bättre sist, när Diane Keaton fanns med på rollistan som en nunna med pondus.

Se det här i stället: Ett bättre val på temat påvar är Fernando Meirelles trefaldigt Oscarsnominerade ”The two popes”, med Anthony Hopkins och Jonathan Pryce. Netflix.


Visste du att... Sharon Stone, som spelar sig själv i kommande avsnitt av ”The new pope”, även är aktuell i år i Netflix ”Gökboet”-prequel ”Ratched”? Sarah Paulson gör titelrollen och serien får premiär i september.


Just nu... är Jude Law även på gång med ”The third day”. En serie uppdelad i två halvor, om en man (Law) och en kvinna (Naomie Harris) som anländer till en mystisk ö vid olika tillfällen.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv


Publicerad:

LÄS VIDARE