2,1 miljoner hushåll kan bli av med TV4-kanalerna i helgen

Av:

Publicerad:
Uppdaterad:
TV4-huset.
Foto: Margareta Bloom Sandebäck
TV4-huset.

I helgen kan TV4:s kanaler släckas hos 2,1 miljoner hushåll.

Comhem och TV4 kommer inte överens om ett nytt avtal.

– De har kommit med en kraftig prisökning, säger Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Comhem.

Från och med i helgen kan Comhems kunder riskera att bli av med TV4-kanalerna i sitt utbud. Anledningen är att tv- och internetleverantören inte kunnat nå ett nytt avtal med Telia som äger TV4, meddelar Comhem i ett pressmeddelande.

”Lyckas vi inte komma överens inom kort innebär det att Comhem och Boxers 2.1 miljoner hushåll kan förlora TV4-kanalerna och C More från och med klockan 23.59 den 30 oktober”, står det i meddelandet.

Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Comhem, är förvånad över att förhandlingarna blivit så svåra.

– Vi hade ju långa diskussioner med TV4 i december och kom tillslut överens med ett avtal som vi nu hoppats kunna förlänga för att slippa ytterligare vändor på det här sättet. Men nu har Telia i stället återkommit med en kraftig prisökning och därför har förhandlingarna börjat dra ut på tiden, säger han.

– Vi tycker att det är sorgligt att det blivit så här och vi är lite förvånade över att Telia, och framförallt TV4, som är en reklamfinansierad kanal, kommer med den här kraftiga prisökningen när våra 2,1 miljoner hushåll trots allt står för en ganska betydande räckvidd för dem.

Foto: COMHEM
Joel Ibson är kommunikationsansvarig på Comhem.

Hur stor prisökning pratar vi i procent?

– En kraftig prisökning är det närmaste jag kan säga med respekt för de pågående förhandlingarna.

Kan det innebära höjda priser för era kunder framöver?

– Det är lite tidigt att spekulera i det – vi hoppas att vi kan få ett nytt avtal på plats, helst innan fredag men annars så snart som möjligt.

Hur kommer ni att kompensera kunder om de blir utan TV4 till helgen?

– Vi hoppas verkligen inte att vi ska behöva göra några kanalförändringar alls på fredag. Men om vi behöver göra det så kommer vi att gå ut med individuell information till respektive kund och det blir väldigt individuellt beroende på vad man har för abonnemang vilka kompensationer de får i form av ersättningskanaler och andra förmåner såsom bredbandshastighet och mobildata och så vidare.

Aftonbladet har varit i kontakt med representanter från Telia, som hänvisar till att TV4 sköter förhandlingarna. Charlie Forsberg, kommunikationschef på TV4 Media, skriver i ett sms till Aftonbladet:

”Självklart vill TV4 nå ut till så många tittare som möjligt. Skulle Comhems kunder bli av med TV4 mitt under en pågående global pandemi kommer tittarna att kunna se den linjära TV4 kanalen gratis på TV4 Play, precis som på en vanlig TV. Men vi hoppas verkligen att inte Comhems kunder ska drabbas av en släckning igen.”

Joel Ibson på Comhem svarar:

”Om Telia tycker att det är viktigt att TV4 når ut till tittarna under pandemin så finns det en enkel lösning: låt oss förlänga det avtal vi kom överens om i december.”

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN