Konserten uppskjuten ett år – får inte pengarna tillbaka: ”Jättearg”

Allmänna reklamationsnämnden: ”Anmäl till oss”

Av:

Publicerad:
Uppdaterad:
Jeanette Karlsson nekas pengarna tillbaka för sina biljetter till Iron Maiden, vars konsert flyttats till nästa år.
Foto: PRIVAT och HENRIK BRUNNSGÅRD
Jeanette Karlsson nekas pengarna tillbaka för sina biljetter till Iron Maiden, vars konsert flyttats till nästa år.

Under coronakrisen har många konserter ställts in eller skjutits upp till nästa år.

Jeanette Karlsson är en av många som fått höra att hon inte får pengar tillbaka, för att hennes Iron Maiden-biljetter gäller nästa sommar istället.

– Jag blev jättearg. Vi kan inte gå då, säger hon.

Jeanette Karlsson, 58, från Karlskoga och hennes man hade biljetter till Iron Maiden på Ullevi den 27 juni i sommar. I och med coronakrisen tog de för givet att konserten inte skulle bli av, och hade då förväntat sig att få pengarna tillbaka.

Men när hon hörde av sig till biljettåterförsäljaren Ticketmaster fick hon höra att de inte får pengarna tillbaka för att konserten är uppskjuten till den 3 juli nästa år, och att deras biljetter gäller då i stället.

– Jag blev jättearg. Vi kan inte gå då. Jag jobbar inom vården och har tidig semester i år och sen semester nästa år. Jag jobbar varannan helg och den helgen jobbar jag. Det är inget jag kan byta under semesterperiod. Och man vet ju inte ens vad som händer nästa år, säger hon till Aftonbladet.

Kan kräva återbetalning

Konsumentverket uppger att det är vanligt att arrangörer vill kompensera kunderna med presentkort, ombokningar eller ett löfte om att evenemang hålls vid ett senare tillfälle istället. Men att man som konsument har rätt till att få återbetalning, något Aftonbladet skrivit om tidigare.

Myndigheten uppmanar drabbade kunder att kräva återbetalning från det aktuella företaget och om det avslås kan konsumenterna gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Foto: HENRIK BRUNNSGÅRD
Publikhavet på Iron Maidens spelning på Ullevi 2016.

Live Nation: ”Kontakta oss”

Arrangören av bland annat Iron Maiden-konserten är Live Nation, Sveriges största arrangör av konserter, turnéer och evenemang.

På frågan om man får pengarna tillbaka om man inte vill eller kan gå på det nya datumet för en uppskjuten konsert svarar Anna-Clara Olofsson, presskontakt på Live Nation i ett mejl:

”Vi återlöser självklart biljetter till inställda evenemang. För flyttade evenemang så kommer de fortfarande att genomföras och därmed är biljetten giltig även till det nya datumet, i linje med branschrekommendationer. Det gör även att biljettköparna slipper riskera att bli utan biljett vid högt tryck kring nysläpp utan tryggt kan hålla på de biljetter de redan köpt”.

Hon skriver vidare att de vill göra sina kunder nöjda och att de behandlar varje ärende de får in för sig.

”Vi uppmuntrar den här kunden att kontakta oss direkt.”

ARN: Krävs en prövning

Marcus Isgren, ordförande och chef för Allmänna reklamationsnämnden, säger att en köpt biljett kan ses på som ett avtal mellan konsumenten och arrangören. Om arrangören sedan väljer att flytta datumet för konserten har man som konsument rätt att få tillbaka sina pengar.

– Det som vi ser händer nu i samband med corona, är att företag flyttar evenemangets datum, och meddelar i samband med det att på grund av rådande omständigheter kommer de inte att betala tillbaka några pengar till konsumenten.

Allmänna reklamationsnämnden genomför just nu en prövning om detta, för att se om det räder oskäliga avtalsvillkor, det vill säga att den ena parten får fler fördelar än den andra parten i det avtalet man ingått.

– I nuläget har vi ingen praxis på sådana fall, därför krävs en prövning för att jag ska kunna uttala mig om företagen har rätt att göra så eller inte.

”Anmäl till oss”

De ska nu pröva de fall de fått in och sedan ta ett beslut om huruvida det anses som oskäliga avtalsvillkor eller inte.

– Det man kan göra som konsument i nuläget, är helt enkelt att anmäla sitt ärende till oss på Allmänna reklamationsnämnden, säger Marcus Isgren.

PODD Experten om förändringar i svenska coronastrategin

Om vad som skulle kunna förändras, med professorn Tove Fall.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Publicerad:

LÄS VIDARE