Andreas har väntat 18 veckor på besked från a-kassan

Av:

Publicerad:
Uppdaterad:

Alfakassan har långa handläggningstider och över 10 000 personer väntar just nu på besked – något som fått Sveriges a-kassor att gå ihop för att underlätta arbetet.

Andreas, 44, har väntat i 18 veckor.

– Jag hade inget annat val än att gå till socialen, säger han.

Coronapandemin har gjort många svenskar arbetslösa, och Andreas, 44, i Malmö är en av dem.

Den 11 juni tvingades han bli arbetssökande, efter att ha jobbat i golvbranschen.

Den 12 juni gjorde han en anmälan om ersättning till a-kassan Alfakassan efter att ha registrerat sig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen.

Nu, 18 veckor senare, har han ännu inte fått något beslut och ingen handläggare. Tidigare, när han varit med i samma a-kassa, tog det bara en vecka.

– Just nu lever jag på socialbidrag och stöd från släktingar. Man får 8 000 från socialen och 6 000 går till hyra, säger Andreas.

Han har flera gånger kontaktat Alfakassan för ett besked.

– De säger att jag ska sluta tjata och att jag får allt i en klumpsumma, och att det är okej. Men för mig är det inte det, säger Andreas.

Just nu får Andreas söka nytt försörjningsstöd varje månad, och har därför ingen säkrad inkomst.

– Jag törs inte ens tänka på om jag inte skulle få bidraget, säger Andreas.

”Inte orimligt”

När coronapandemin svepte in över landet, så svepte den även en våg av arbetslösa till Alfakassan.

– Det går inte att besluta snabbare, våra handläggare kan inte fatta fler beslut per dag. Det är inte orimligt att vänta på beslut i 18 veckor. 20 veckor är vår mediantid just nu, säger Pelle Åkerlund , HR- och kommunikationschef på Alfakassan.

Andreas, 44
Foto: Privat
Andreas, 44

På Alfakassans hemsida står det :

”I augusti var genomströmningstiden för ansökningar om grundersättning 21 veckor och för ansökningar om inkomstbaserad ersättning 20 veckor.”

– Vad jag såg nu är att vi har kommit ifatt inflödet av nya ärenden. Vi har ett lägre inflöde av nya ärenden nu än i maj. Vi gör vad vi kan, säger Pelle Åkerlund.

”Fler än 10 000 väntar”

Alfakassan är inte ensam om de långa handläggningstiderna. Problemet har gått så långt att Sveriges a-kassor gått samman för att hjälpa de som har högst belastning.

Foto: Lena Hammar
Pelle Åkerlund , HR- och kommunikationschef på Alfakassan.
Foto: Michael Steinberg
Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor.

– Det är många som väntar. Det är väldigt svårt att säga exakt hur många som väntar. Men det är fler än 10 000, säger Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor.

– Vi tycker självklart att det är för lång tid. Men man gör så mycket man kan. Det är varje enskild a-kassa som kan lämna de exakta beskeden om hur ärendet ligger till. I vanliga fall, på en arbetsmarknad som inte är påverkad av corona, brukar det ta fyra till sex veckor för arbetslösa att få sin ersättning.

 

Publicerad:

LÄS VIDARE