Skansen–lemurerna gör succé i Aktie Manager

Av:

Publicerad:

De är inte bara små och gulliga utan de har även ett sinne för affärer.

Skansens egna lemurliga gör succé i Aftonbladets aktietävling.

– Jag hade inte förväntat mig något annat, säger Jonas Wahlström, chef för Skansenakvariet.

Skansenakvariet i Stockholm bor fjorton lemurer som för några veckor sedan bildade ett team för att delta i Aftonbladets Aktie Manager.

De fick plocka ut sina favoriter bland de 30 bolag som ingår i OMXS30. De nio aktierna valdes ut genom att vi tog med oss en korg med skumgummiringar med namn på samtliga bolag till lemurernas bur på Skansen. Ligan döptes sedan passande nog till ”Lemurligan”.

Är frimodiga och självsäkra

När spelet drog i gång den 19 oktober hade runt 200 deltagare anslutit till Lemurernas liga. I skrivande stund ligger bara fjorton spelare före.

Men att det går så bra för lemurerna är inget som förvånar Jonas Wahlström som är chef på Skansenakvariet.

– Det är fullständigt självklart. De har ett sinne för affärer, säger han.

Jonas Wahlström berättar att lemurer är ganska självsäkra och frimodiga djur för att de kommer från Madagaskar, en plats där de inte behöver vara rädda för at bli jagade av stora rovdjur. Det gör dem bra på aktier.

Den aktien som gått bäst är i deras portfölj är Assa Abloy och sämst Hexagon.

– Jag tror att de kommer att klättra upp på listan, säkert men långsamt.

Lemurligan: Evert 6 månader, Otto 11 år, Branka 4,5 år och Denga 1,5 år.
Foto: Skansenakvariet
Lemurligan: Evert 6 månader, Otto 11 år, Branka 4,5 år och Denga 1,5 år.
Foto: Skansenakvariet
Lemurligan: Danko 1,5 år, Cromo 3,5 år, Cari 3,5 år och Edvin 6 månader.

Men är det inte en slump att det går bra?

– Nej, just lemurer har en fallenhet för aktier. Jag är förvånade över att de inte får erbjudanden från olika fondförvaltare att bli konsluter. De är mycket billigare och behöver bara ett gäng bananer som betalning, säger han.

Vad säger lemurerna om deras framgång?

– De är glada. Går det bra innebär ju mer förmåner och att då kan akvariet bjuda på mer exklusiv frukt, säger Jonas Wahlström.

Nära 9 800 deltar i Aftonbladets succétävling Aktie Manager. Kampen avslutas den 30 november.

Publicerad:

LÄS VIDARE