Trebarnspappan David fick vänta på a-kassa i fem månader

Svaret från Unionens a-kassa: ”Väldigt krävande”

Av:

Publicerad:

Aftonbladet har tidigare rapporterat om skenande väntetider hos Alfakassan.

Men även medlemmar från andra a-kassor drabbas hårt .

– Jag är otroligt besviken, förbannad och har inte fått ett öre på fem månader, säger David Doverland, 33.

Trebarnspappan David Doverland är 33 år och en av alla tusentals svenskar som tvingats söka a-kassa till följd av coronakrisen. Han driver ett företag inom bemanningsbranschen men har inte haft ett enda ärende sedan den första mars, då hans kunder satt stopp för rekryteringen under pandemin.

– Det är stressfullt och har satt oss i en väldigt svår sits. Jag har en familj att försörja och min fru har tvingats avbryta sin mammaledighet i förtid för att jag inte kan jobba, säger han.

David Doverland har varit medlem i Unionen sedan 2008 och hörde av sig till kassan redan i början av mars. I fredags – nästan fem månader senare – fick han äntligen ett mejl i inkorgen där det stod att han är berättigad ersättningen.

– Men vi får se om jag får några pengar, mitt förtroende är helt borta och jag är otroligt missnöjd med hur de hanterat mitt ärende, säger han.

Väntat i åtta veckor

Även Susanne Jonasson, 55, väntar på svar från Unionens arbetslöshetskassa. Hon har varit sjukpensionär sedan 18-årsåldern på grund av svår astma, allergi, eksem och lågt immunförsvar.

– Jag blir sjuk hela tiden och har heller ingen funktion i binjurarna, säger hon.

För 14 år sedan började hon dock arbeta på ett telemarketingföretag och skrev in sig i a-kassan. Men företaget gick i konkurs och nu måste hon återigen söka nya jobb.

– Jag måste söka 4–16 jobb i månaden, men förstår att jag aldrig kommer att få något. Vem skulle välja mig som är 55 år, sjuk och inom riskgrupp när det inte ens finns jobb för de friska?

David Doverland, 33.
Foto: Privat.
David Doverland, 33.

Känner sig uppgiven

För åtta veckor sedan hörde hon av sig till sin Unionens a-kassa. Till svar fick hon ett automeddelande där det stod att de behandlar hennes ärende så snart de kan. Efter flera veckors tystnad hörde Susanne Jonasson av sig igen och frågade om det fanns något hon kunde göra, om något blivit fel eller om hon behöver skicka in fler papper.

– Men de blir bara irriterade när man frågar hur lång handläggningstid de har och säger att det inte finns något jag kan göra förutom att vänta. Det är helt makalöst.

Därefter har hon mejlat och ringt ytterligare två gånger.

– I fredags blev jag riktigt arg och skrev att de för sjutton måste ge mig något besked, jag klarar mig inte så länge till. Jag trodde att Unionen var bättre än de andra a-kassorna, men tydligen inte.

Foto: Privat
Susanne Jonasson, 55.

Nu känner hon sig uppgiven och har svårt att ens ta sig upp ur sängen. Hon säger att hon hittills klarat sig ekonomiskt för att hon fått ett litet arv från sin mamma som gick bort för fyra år sedan, men de pengarna räcker bara drygt en månad till.

– Sedan vet jag inte vad jag gör. Jag kanske måste be mina barn om hjälp.

Beklagar situationen

A-kassans kassaföreståndare Harald Petersson beklagar situationen och säger att de gör allt de kan för att kunna betala ut ersättning så snart som möjligt.

– Det är väldigt krävande, vi har aldrig behövt hantera så här många ärenden och vi är inte så många som jobbar. Det är dessutom semesterperiod även om de flesta av våra medarbetare tar en kortare semester i år, säger han.

Hur länge kommer den här situationen att fortsätta?

– Det är svårt att säga men vi har rekryterat 60 personer under våren, och gått från 180 anställda till 240, så vi hoppas att det blir bättre under hösten. Efter sommaren kommer vi även att öppna upp telefontiderna igen.

 

Foto: Mattias Lindbäck
Harald Petersson, kassaföreståndare på Unionens a-kassa.
Publicerad:

LÄS VIDARE