Alfakassan om väntetiderna: ”Vi ber alla om ursäkt”

Av:

Publicerad:
Uppdaterad:

17 000 väntar fortfarande på besked om ersättning från Alfakassan.

Nu vill Olle Åkerlund, tillförordnad kassaföreståndare, be om ursäkt till alla som drabbats av de långa väntetiderna.

– Vi har inte haft en beredskap för en sån här omfattande kris, säger han.

Antalet anmälningar om ersättning till Alfakassan har rekordökat under coronakrisen. Ifjol fick man in totalt 40 000 ansökningar. I år har redan 115 000 ansökningar kommit in, vilket alltså är mer än en fördubbling.

Ansökningarna hanteras i den ordning de kommit in och nu har man börjat handlägga det stora antal som kom tidigt i somras, från människor som drabbades av uppsägningarna i samband med den första coronavågen.

– Vi är framme i juni. Det är fortfarande en stor puckel kvar, men bara vi passerar den så kommer genomströmningstiderna att gå ner snabbare, säger Olle Åkerlund, tillförordnad kassaföreståndare på Alfakassan sedan oktober.

17 000 väntar på beslut

I genomsnitt dröjer det nu 21 veckor att få ett besked från Alfakassan. Det är en minskning med en vecka sedan oktober. Ett vanligt år är väntetiden mellan sju och åtta veckor.

74 400 personer har hittills fått sina besked. Men över 17 000 personer väntar fortfarande.

– Jag kan inte annat än be om ursäkt, jag lider med dem varje dag, säger Olle Åkerlund.

Han påpekar att man minskat kön med 4 000 ansökningar sedan toppen i oktober, då 21 000 väntade på besked.

– Jag vill verkligen lyfta fram våra handläggare som jobbar för allt vad tygerna håller för att klara av det här.

”Vi har inte haft en beredskap för en sån här omfattande kris”, säger Olle Åkerlund, tf kassaföreståndare på Alfakassan.
Foto: PRIVAT
”Vi har inte haft en beredskap för en sån här omfattande kris”, säger Olle Åkerlund, tf kassaföreståndare på Alfakassan.

Att just Alfakassan fått så stora problem under pandemin beror på att man har ett mer omfattande ansvar än andra a-kassor. Även personer som inte är medlem i någon a-kassa kan söka ersättning från dem.

”Finns ingen nödlösning”

Att göra en nödlösning under pandemin och betala ut ersättning och sedan kräva tillbaka den i de fall den sökande inte har rätt till det är inte aktuellt. Detta då många av ansökningarna, drygt hälften, bedöms få avslag.

– Vi måste fatta våra beslut på rättslig grund. En stor andel av dem som söker är under 20 år och har ingen förankring på arbetsmarknaden, och då har man inte rätt till a-kassa.

Att pausa avgifter för dem som hamnat i ekonomisk nöd i väntan på besked går inte heller. Enligt Åkerlund skulle det bryta mot lagen.

”Har inte varit beredda”

För att minska väntetiderna har 100 nya handläggare anställts. Ytterligare 25 ska anställas framöver. Målet är att ha få ner handläggningstiderna till sex veckor i september 2021 och till fyra veckor 2023.

Men det är en klen tröst för alla dem som väntar på besked nu. Olle Åkerlund säger att man inte har haft beredskap för en omfattande ekonomisk kris.

– En vanlig lågkonjunktur hade vi kunnat klara med en rimlig genomströmningstid, men har varken vi eller staten varit beredda på den här samhällskrisen. Men nu rustar vi för att klara det här igen om det skulle hända, säger Olle Åkerlund.
 

Publicerad:

LÄS VIDARE