Mejla

Jonna Sima

Tåget har gått för Bromma flygplats

Corona gör inrikesflyget till en relik

Publicerad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Bromma flygplats bör läggas ned, enligt en rapport från statliga Swedavia.
Foto: MARCUS ERICSSON
Bromma flygplats bör läggas ned, enligt en rapport från statliga Swedavia.


Bromma flygplats har inga förutsättningar att finnas kvar under rådande omständigheter. Det är ingen politisk åsikt, utan konstateras av statliga Swedavia, som själva hyr Bromma flygfält av Stockholms stad, i en rapport som har lämnats över till Näringsdepartementet.
Coronapandemin gjorde att flygtrafiken från Bromma, som ligger några kilometer väster om Stockholms innerstad, lades ned helt i april och maj. Swedavias bedömning är att svenskarnas flygvanor har förändrats i grunden. Det är därför inte längre ekonomiskt hållbart att behålla Bromma. Men det är heller inte försvarbart ur klimatsynpunkt.

Bostäder för 70 000 nya invånare

Förutom att vi befinner oss i en klimatkris har Stockholm en bostadskris. På Bromma flygfält skulle en helt ny stadsdel kunna ta form, skisser finns för en parkstad för cirka 70 000 nya invånare.
I går lade Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ, som utgör oppositionen i Stockholms stad, fram ett förslag om att lägga ned Bromma flygplats. Där uppmanar de kommunstyrelsen att skyndsamt inleda förhandlingar med staten om en nedläggning, samt återuppta planerna om byggandet av Bromma parkstad.
För Miljöpartiet har detta varit en hjärtefråga, i alla fall innan partiet bytte sida till Alliansen för att sitta kvar vid makten i huvudstaden efter valet 2018. Men även C i Stockholm har meddelat att de vill se en avveckling av flygplatsen. Med deras besked bör det finnas en majoritet för att driva på en nedstängning, men ytterst ligger beslutet hos regeringen.

Kortsiktiga motargument

Argumenten mot brukar vara att Bromma ligger bättre till för pendelresenärer och att trafiken förblir densamma, även om den flyttas till Arlanda.
Det är kortsiktigt tänkt. Dels tar det bara marginellt längre tid att åka ut till Arlanda, dels är det inte längre rimligt att staten subventionerar två flygplatser i Stockholmsområdet. Då är det bättre om pengarna läggs på järnväg – och flygplatser runt om i landet med sämre kommunikationer.

I går lade tankesmedjan Katalys fram en rapport med en rad intressanta förslag på investeringar i ekonomin – och klimatet. Det handlar om att rusta upp befintlig järnväg, bygga höghastighetsbanan och nya stambanor som göra det möjligt med mer fossilfri godsfrakt. Idéerna finns, det är bara modiga politiker som fattas.
Coronapandemin har förändrat världen på många sätt, nu finns tillfälle att tänka nytt och klimatsmart. Låt Bromma flygplats vara en relik vi lämnar bakom oss.

Chatta med Jonna Sima i dag, klockan 9.00. Bör Bromma flygplats läggas ned eller vara kvar? Det går bra att skriva frågor redan nu.

Laddar Live Upplevelse

Av:

Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.