Mejla

Jenny Wennberg

Busskaoset är samhällsfarligt

I Region Stockholm verkar man mer van att köra med folk, än att köra dem dit de ska i kris

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Säkerhetsavstånden har varit svåra att hålla på SLs bussar under den här veckan eftersom trafiken drogs ner. Istället har passagerare mötts av överfulla bussar.
Foto: Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Säkerhetsavstånden har varit svåra att hålla på SLs bussar under den här veckan eftersom trafiken drogs ner. Istället har passagerare mötts av överfulla bussar.

Det började i måndags.

Mitt i en pandemi där väldigt många svenskar är fullt sysselsatta med att platta ut coronakurvan skapade SL busskaos i ett redan hårt drabbat Stockholm.

Så har det fortsatt under veckan. Samma scener som i måndags har utspelat sig även under tisdag, onsdag och torsdag. Köer och trängsel, trots att busschaufförer finns att tillgå enligt bland annat facket Kommunal.

Undersköterskor, sjuksköterskor och människor med samhällsviktiga jobb har stått där i rusningstid, alldeles för nära varandra, samtidigt som SL på sin hemsida basunerat ut vikten av att hålla avstånd och sprida ut sig i kollektivtrafiken.

Det här är såklart inte okej. Kollektivtrafiken måste fungera och det gör den inte när trafiken planeras som om alla kan gå, cykla eller gasa iväg till jobbet i egen bil.

Svek mot vården

SL transporterar under en vanlig vardag runt 840 000 resenärer i Stockholmsregionen. Resenärer som undersköterskan Nina som sa så här i Aftonbladet i måndags om busskaoset som mötte henne och andra:
”Jag har inte ett sånt jobb där man kan jobba hemma, jag har inget körkort och inget val.”

Kvinnor åker mer kollektivtrafik än män enligt SLs egna undersökningar. Kvinnor som Nina som arbetar inom vården och omsorgen. Vilket innebär att kollektivtrafiken inte bara är viktig för individen, den är viktig för hela samhället. Fungerar inte kollektivtrafiken fungerar bland mycket annat inte vården och omsorgen heller. Det är därför busskaoset också är så allvarligt nu. Därför att den utsätter människor för oacceptabla risker.

Regionen måste svara

Trafikregionrådet i Stockholm Kristoffer Tamsons (M), är ordförande för SL och därmed också ytterst ansvarig för undersköterskan Ninas transporter till och från jobbet.

På Facebook skrev Tamsons tidigare i veckan att han inte ville ”höra om några helgtidtabeller eller rastlösa bussförare”.

Det ska också köras allt man kan och så mycket man kan. ”Det är inte en rekommendation. Det är en order.” förkunnade han.

Att köra med folk är dock inte lika viktigt just nu som att faktiskt köra dem säkert dit de ska.

Trots de starka orden och löften om att säkra transporter skulle börja rulla rapporterade desperata resenärer på torsdag ännu en gång om busskaos.

Idag är det fredag. Förhoppningsvis kliver alla som måste transportera sig med SL och de bolag som kör trafiken åt SL idag på bussar som gör det möjligt att hålla avstånd till andra resenärer.

Men även om bussarna rullar som de borde den här morgonen, har fyra dagar av resor som Folkhälsomyndigheten kritiserat redan passerat.

Hur det kunde bli så och vad som kommer göras för att det aldrig ska hända igen är frågor som måste besvaras av Region Stockholm.

Av:

Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.