Mejla

Eva Franchell

Bromma flygplats har ingen framtid

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Utredaren Anders Sundström
Utredaren Anders Sundström

Utredaren Anders Sundström har rätt. Ju förr Bromma läggs ner, desto bättre.

Eller som han själv uttryckte det på förmiddagens presskonferens: Bromma har ändå ingen framtid. Det är inte inrikesflyget som ökar, det är utrikesflyget som kommer att fördubblas och då är det Arlanda som måste byggas ut.

Anders Sundström hade väl knappt hämtat sig från krisen i Swedbank. I dag stod han åter i strålkastarljuset och sannolikt provocerade han både gotlänningar och norrlänningar när han avfärdade Brommas framtid.

Symbolisk fråga

Frågan om flygplatsen har blivit närmast symbolisk. Den skär mellan stad och land. Mellan stockholmarna som vill bygga bostäder och resten av landet som gärna vill kunna landa i centrala Stockholm. Frågan har egentligen handlat om vem ska bestämma över Stockholm - de som bor där eller de som vill åka dit?

Det innebär ingen tidsvinst att flyga till Bromma, för den som vill vidare till centrala staden brukar vägarna i västra Stockholm bara proppa igen. Då går det oftast snabbare att ta den punktliga kollektivtrafiken från Arlanda.

Garanterar flyg

De som bor utanför Stockholm har snarare sett Bromma som en garant för att flyget till Norrland och Gotland ska bli kvar. Bromma har stått för konkurrensen. Men inte behövs det två flygplatser för att bevara konkurrensen, det viktiga är att det finns kapacitet.

Anders Sundströms förslag att genast börja planera för en fjärde landningsbana på Arlanda är därför helt logiskt. Han vill koncentrera flyget till ett nav där det ska vara lätt att byta plan. "För även norrlänningar vill flyga utomlands."

Direktörsflyg

I dag är det mest näringslivet som använder sig av Bromma, men en fjärde landningsbana på Arlanda skulle garantera den tillgänglighet som direktörerna vill ha. Och Anders Sundström borde ju veta, han har själv en del erfarenheter av direktörsflyg.

Bäst av allt är dock att Bromma flygplats och alla dess inflygningszoner skulle kunna bli bostadsområden. Minst 30 000 bostäder med 60 000 boende skulle minska den svåra bostadsbristen i Stockholm.

Anders Sundströms bedömning är att Bromma flygplats kan läggas ner när den nya landningsbanan på Arlanda står klar. Det betyder att det är bråttom. Ledtiden är 20 år, så regeringen behöver snarast fatta beslut om en utbyggnad av Arlanda.

Av:

Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.