Stå upp för schyssta villkor på våra vägar

Debattören: Avgörande omröstning i Europaparlamentet

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

 Det är hög tid att det sker en förändring på vägtransportmarknaden. Omröstningen i EU-parlamentet om nya regler är mycket viktigt för den svenska åkeriföretagen. Det är nu upp till bevis för samtliga svenska politiker att stå upp för schyssta villkor på våra vägar, skriver debattören.
Foto: TT
Det är hög tid att det sker en förändring på vägtransportmarknaden. Omröstningen i EU-parlamentet om nya regler är mycket viktigt för den svenska åkeriföretagen. Det är nu upp till bevis för samtliga svenska politiker att stå upp för schyssta villkor på våra vägar, skriver debattören.

DEBATT. I morgon har vi chansen att skapa ordning och reda på våra vägar när Europaparlamentet för sista gången röstar om nya regler för den europeiska vägtransportmarknaden.

Det har varit tre år av tuffa förhandlingar med en rad politiska strider, både mellan politiska partier och mellan länder.

Högerpolitiker som moderaternas Christoffer Fjellner har kämpat för företags möjlighet att göra vinst genom att utnyttja utsatta människor. Länder i det forna Östeuropa försöker urvattna de nya reglerna för att deras stora åkerier ska kunna fortsätta konkurrera med usla löner och slavliknande arbetsvillkor

I allt för många år har skitföretagandet kunnat breda ut sig på transportmarknaden. Priser pressas neråt och löner dumpas. Lastbilschaufförer tvingas sova i hytten, laga mat i spritkök längs med vägen, skita i dikena och köra så många timmar utan paus att de inte bara riskerar sin egen utan allas vår säkerhet.

Och allt detta har tillåtits ske med stöd i EU-lagstiftningen eller med regler som inte gått att kontrollera. Men nu kan det här skitföretagandet äntligen få ett slut.

I morgon röstar Europaparlamentet om nya regler som i korthet innebär att:

  • Svenska löner och kollektivavtal ska gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige.

  • Företag som bedriver stadigvarande verksamhet i Sverige ska registrera bilen och betala skatt i Sverige.

  • Alla lastbilar måste ha GPS för att myndigheter ska kunna kontrollera att reglerna följs.

  • Alla lastbilar ska omfattas av reglerna, även lätta lastbilar, som i dag är helt undantagna.

  • Lastbilen måste med jämna mellanrum återvända till hemlandet.

Det är en gigantisk seger för svensk socialdemokrati. Vi har kämpat för detta i över tio år. Men det är också en seger för svensk åkerinäring som alltför länge tvingats konkurrera med företag som betalar ut löner motsvarande en bråkdel av de kostnader de har.

Därför har jag inte bara varit besviken utan rentutav förbannad över Moderaternas agerande under de tre år vi har behandlat frågan.

De har inte bara röstat emot principen att alla som kör transporter i Sverige ska följa svenska regler, med svensk lön och svenska villkor. De har även röstat emot principen om rimliga kör- och vilotider, som riskerar förartrötthet.

Denna linje riskerar inte bara att helt utkonkurrera den seriösa svenska åkerinäringen, den hotar även att försämra säkerheten på vägarna.

I morgon hoppas jag dock att alla svenska partier tar sitt ansvar och röstar ner alla förslag till ändringar av den framförhandlade överenskommelsen. För om en av dessa ändringar röstas igenom så faller hela överenskommelsen.

En grupp medlemsstater kraftsamlar nu för att sänka överenskommelsen genom att ta bort kravet på att fordonet med jämna mellanrum ska återvända till hemlandet. Detta är en viktig bestämmelse för att motverka missbruk och affärsmodeller som bygger på låglönekonkurrens.

Tidigare i år försökte ett antal högerpolitiker från Östeuropa få parlamentet att rikta kritik mot just detta förslag. Allt för att förmå EU-kommissionen att försöka stoppa hela överenskommelsen. Detta stöddes till min förvåning av Moderaterna och Kristdemokraterna.

Den gången var det inte skarpt läge utan endast en åsiktsyttring från parlamentet.

I morgon är det allvar. Nu är det upp till bevis för samtliga europaparlamentariker, inklusive svenska moderater och kristdemokrater. Står de upp för schyssta villkor på våra vägar och för en bättre vägsäkerhet.

Det handlar i förlängningen om svensk åkerinärings vara eller icke vara. Det handlar om anständighet och människovärde.


Johan Danielsson, Europaparlamentariker (S).


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

LÄS VIDARE


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad: