Vi finns för alla dem som dricker alkohol

Replik från IQ om att förebygga alkoholmissbruk

Av:

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Den bild som Anna Sjöström ger stämmer inte. IQ är just en sådan aktör som hon efterlyser – vi finns för de 90 procent av alla vuxna som väljer att dricka, skriver Karin Hagman.
Foto: Fond&Fond
Den bild som Anna Sjöström ger stämmer inte. IQ är just en sådan aktör som hon efterlyser – vi finns för de 90 procent av alla vuxna som väljer att dricka, skriver Karin Hagman.

REPLIK. Hur dricker du? Det frågar vi sällan familj, vänner och kollegor. Ändå vet vi att alkohol påverkar hur vi mår, både fysiskt och psykiskt. Alkohol kan förknippas med fest och glädje men även påverka dig och din omgivning negativt – var gränsen går kan vara svårt att se.

Sedan 2005 har IQ verkat för att öka förståelsen för hur alkohol påverkar dig själv och alla runt omkring dig. Eftertanke och omtanke är bärande element i all kommunikation. Hur vi umgås på jobbet och med vänner är delar av ett sammanhang där breda satsningar behövs för att vi ska få syn på alkoholtjatet och även negativa konsekvenser som psykisk ohälsa och våld.

Jag menar att den bild som Anna Sjöström ger inte stämmer. Hon skriver att ”när det gäller förebyggande information för de 90 procent av alla vuxna som väljer att dricka så finns det faktiskt ingen offentlig organisation som har det ansvaret”. Just en sådan aktör är IQ, ett dotterbolag till Systembolaget, som finns för att de som dricker alkohol ska kunna göra det på ett smartare sätt med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.

Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, har utvärderat IQ:s verksamhet. I sin rapport skriver hon: ”Vad är det då som varit så bra med denna verksamhet? Jo, att val av kommunikationsstrategi, mål och målgrupper samt budskap är sammanhållna och genomtänkta och bygger på befintlig kunskap och forskning.” Gunilla Jarlbro pekar också på att IQ är bra på att samarbeta med andra aktörer.

Ett exempel på gott samarbete är satsningen Fotboll utan fylla som IQ och STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) driver tillsammans med AIK, Djurgården och Hammarby. Syftet är att minska andelen kraftigt berusade personer i samband med fotboll. Satsningen har resulterat i konkreta åtgärder där även polisen, arenorna och restauratörer på arenorna ingår.

Min slutsats är att allt från myndigheter och frivilligorganisationer till enskilda behövs för att förebygga alkoholens skadeverkningar.


Karin Hagman, vd, IQ


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad:

LÄS VIDARE